Het sport evenement met tegenwoordig bijna 2000 lopers heeft in de loop der jaren verschillende veranderingen ondergaan. De oorsprong van de 10vanNoordwijk gaat terug tot de jaren ’90 met Liptonice als hoofdsponsor. Onder deze naam groeide het evenement in populariteit en trok het steeds meer deelnemers uit heel Nederland aan. De Liptonice Run werd bekend om zijn sfeer, met enthousiaste toeschouwers en livemuziek op de boulevard en kenmerkte zich door een zeer sterk deelnemersveld. Nationale toppers of beter Europese toppers zoals Kamiel Maase en Afrikaanse topatleten namen in die tijd deel aan de Liptonice Run.
In latere jaren kreeg het evenement te maken met organisatorische problemen en veranderingen. De sponsoring door Liptonice eindigde, waardoor de naam van het evenement werd gewijzigd in de 10vanNoordwijk. Rond 2010 leek het einde van de hardloopwedstrijd nabij, totdat de Edwin van Sar Foundation met NSL, de Noordwijkerhoutse StrandLopers, de wedstrijd organisatie voortzette. Met ondersteuning van de gemeente Noordwijk.
De historie van de 10vanNoordwijk illustreert de evolutie van een lokaal hardloopevenement tot een groter en bekender evenement dat jaarlijks duizenden deelnemers aantrekt. Het heeft zich aangepast aan veranderingen in sponsoring en heeft zijn plaats behouden als een belangrijk sportevenement in de Bollenstreek.
12e editie 10 van Noordwijk
De twaalfde editie van de 10 van Noordwijk is op zondag 7 juli 2024. Een gezellig hardloopevenement op de boulevard van Noordwijk. Aanrader voor iedereen die 10 kilometer kan hardlopen en voor kinderen die zich willen meten met hun leeftijdsgenootjes in de Familieloop(1 KM en 2 KM). En ook dit jaar staat er in Noordwijk weer een 5 kilometer op het programma.
Dus zet het alvast in je agenda: zondag 7 juli 2024 loop jij de HomeWizard 10 van Noordwijk!